Thursday 25 April 2013

Miss Him So Much


Al-Fatihah..

Ahad lepas, aku mimpikan arwah atok aku. :(
Dalam mimpi aku tu, aku nampak arwah tengah beli barang raya, tapi yang peliknya kat pasar raya.. Dia dengan seorang perempuan, tapi aku tak nampak muka dia sebab dia membelakangkan aku macam tengah pilih2 barang gitu la.. Perempuan tu pakai telekung. Nak kata nenek aku macam bukan.. Hm ntahlah.. Atok mase tu pakai baju biru macam dalam gambar ni lah.. Hm..

Aku cakap '' Eh atokk..'' Then tah macam mana aku pun pergi je dari situ. Bila aku nak keluar dari pasar raya tu, aku nampak atok aku kat kaunter tengah nak bayar barang macam tu la dengan perempuan yang pakai telekung tu. Tapi perempuan tu still membelakangkan aku. Dalam mimpi tu arwah diam je tak cakap apa pe..
Aku cepat2 kejar atok aku. Rindu sangat9.. :(  Aku nak peluk cium dia macam selalu .. :(
Bila aku kejar, aku hanya nampak peempuan tu, tapi peiknya perempuan tu still lagi membelakangkan aku, so aku tak nampak la muka dia. Pelik. Dalam hati aku terdetik '' Eh? Mana atok aku??'' Aku ingat nak kejar perempuan tu sampai dapat tapi bila tengok atok aku takde dengan dia, aku patah balik. And suddenly aku terus terbangun n menangis. Rindunya kat arwah..

Kalau dulu masa dia ada lagi aku boleh gurau2 dengan dia. Walaupun dia diam je sebab aku suka mengarut..:P
Aku masih ingat lagi, atok suka makan sotong, nanti aku masakkan dia, dia makan je, tak cmmnt ape2, tapi pernah sekali tu aku masak tom yam, atok aku gelakkan aku sebab tengok makanan tu macam tak sedap. Err.. Lepastu tetibe atok aku makan banyak pulak tu, dia yang paling banyak makan tom yam tu sampai 2 3 kali tambah nasi. Aku gelakkan atok aku balik. 

Atok aku meninggal sehari sebelum aku SPM. Aku sedih sangat. Ahad(malam) tu tahlil arwah and esok paginya terus pergi sekolah ambik SPM. Pagi2 tu mak ayah aku pesan '' Buat yang terbaik, arwah mesti suka kalau tengok kau berjaya. Dah, jangan sedih2 lagi. Hadihkan kejayaan kat dia..'' Aku nangis gila2. Sepanjang exam tu, aku asyik teringat je arwah. Macam tak percaya dia dah pergi. And, dalam essay aku tu banyak cerita aku buat pasal arwah atok aku. Btw, thanks my family n sedare2 pak cik mak cik yang support n bagi kata2 semangat kat aku. Juga tak ketinggalan guru n sahabat :)

Aku masih ingat lagi macam mana mula2 arwah jatuh sakit, nazak kat depan aku, sampailah dia dikebumikan. I dont wanna weep.. Jadi aku cuma tengok je dia dikambus.. Baru 5 bulan dia pergi. Atok nenek sebelah ayah dah takde, masa ayah aku kecik lagi mak kepada ayah aku dah takde. Then masa abang aku yang 1st tu kecik lagi ayah kepada ayah aku tu dah meninggal.. Then haritu atok belah mak pulak takde.  Sekarang, aku cuma ada nenek belah mak sorang je yang kat gambar tadi tu.. Loveyougrandma <3

Aku terfikir, kan bagus kalau aku tak bangun.. Nanti dapat jumpa atok lama2 sikit kan.. :(
Hm MissHimSoSoMuch :(

Ustazah ada cakap, lagi ramai yang solatkan jenzah, lagi bagus, perempuan pun boleh sebenarnya.. Lagi satu, untuk mengelakkan seksa kubur kepada si mati, bacakan dia surah Al-Baqarah dari awal sampai habis, yang baca tu mestilah waris n dengan syarat bacekan surah tu sebelum si mati dikebumikan. Then, jangan meratap, sebab nanti orang dalam kubur tu yang diseksa. 


إذا مات ابن أدم انقطع عمله إلا من ثلاثة : صدقة جارية أو علم ينتفع به أو ولد صالح يدعو له.
Maksudnya :
“Jika mati seorang anak Adam, nescaya akan putus amalannya kecuali tiga perkara : Sedekah jariah atau ilmu yang memberi manfaat atau anak soleh yang mendoakannya”. ( Sahih Imam Muslim, juzuk 3, m/s 1255 ).


 Jadi, banyak2 kanlah sedekah kan Al Fatihah ke ape ke kepada si mati. Hanya tu je lah yang dapat kita bantu. Lastly, hargailah insan yang berada di sekeliling kita selagi dorang masih ada, kalau dah takde nanti jangan baru nak menyesal, masa tu dah tak berguna lagi.. 

.Al-Fatihah.

2 comments:

Anonymous said...

Insyaallah , your grandpa with his angle in jannah as you see in your dream. As long we live we should keep pray and du'a for people has pass. :)

Apple Pavlova ❤️ said...

thank you so much :D
Ameen ..

Comment Box is loading comments...